Pierwszym nagraniem była kaseta chóru Juventus z Tczewa zarejestrowana w 1994 roku. Nagrywaliśmy ją "nowocześnie" na PC 486 DX 40 MHz zegar (miał wtedy przełącznik na 20 MHz), pamięć rozszerzona na 8 MB dysk 80 MB. Na dostępnych wówczas  dyskietkach 1,44 MB zgranie nie było możliwe.  Materiał archiwizowany był na 250 MB streamerach, czas wgrania jednego utworu z tej taśmy trwał około godzinę. Karta Sound blaster miała tak ogromne szumy, że musieliśmy zastosować system odszumiania dolby C. O obróbce softwarowej materiału nie było mowy, takie narzędzia nie były wówczas dostępne - jedynie klejenie, które trwało koszmarnie długo. Korzystaliśmy z zewnętrznych dobrych kompresorów dbx. 

Gdy otworzył się rynek sprzętu, niczym w ewangelicznej opowieści o talentach, zdarzył się cud: studio makarioi wzbogaciło się o 8-śladowiec cyfrowy Fostex RD 8... niezwykłe urządzenie - nagrywał cyfrowo na powszechnie dostępnych taśmach VHS video. Rozpoczęła się nowa era, choć dwunastokanałowy mikser Samson nadal pozostawiał wiele do życzenia....

Następny Fostex D 160 miał niezwykłą funkcję "udo" -  znaczyło to, że zawsze się uda nagranie - choć nie brzmiał, jak należy, 16 bitów robiło swoje...

Dziś wykorzystywany Fostex D 2424 LV jest zadowalający, nic nie zmienia, nie fałszuje, nie ma dropów jak RD8, choć nie widać materiału jak na stacji DAW...

Tu collectionista de canziones... tę pieśń, która mi przyświeca, przywiozłem z Peru.  Olbrzymi dorobek, jakim może się pochwalić studio makarioi, jest świadectwem artystycznej działalności setek osób. Muzyka jako twórczość ma tę słabą stronę, że jest ulotna, szybko popada w niepamięć, nawet jeżeli tworzą ją niezwykli ludzie. By przetrwała, wymaga rejestracji pozwalającej zatrzymać doświadczenie chwili.

Do muzyki można mieć różne podejście, w zależności od tego, czy jest się artystą, producentem czy odbiorcą. Muzyka może być jedynie towarem przynoszącym zysk lub też istotną częścią życia. Dla ludzi tworzących muzykę stanowi ona integralny element ich własnej istoty. Wielu jednak pragnie podzielić się tym doświadczenem z innymi.

Zespoły działające przy parafiach decydują się na nagranie, bo chcą się podzielić z innymi radością, szczęściem, miłością. Dlatego w takich wypadkach przyjmuję założenie, by nie narzucać własnej wizji brzmienia; jest to swoisty zamysł arystyczny oparty na przekonaniu, że słyszenie (odbiór) jest doświadczeniem subiektywnym.

Jestem przekonany, że nagrywanie to sztuka, chociaż wielu twierdzi, że jedynie rzemiosło. Na pewno dużą rolę odgrywa tu doświadczenie oraz to, że sam też nie jestem tylko odbiorcą, ale i twórcą. Pochodzę z muzykującej rodziny, a muzyką towarzyszyła od dzieciństwa.

Muzyka czy śpiew nagrane i odtworzone na płycie mają oczywiście inny charakter niż słyszane na żywo, ale dzięki rejestracji słuchacz w każdej chwili może wkroczyć  w ten niezwykły ponadczasowy świat. Jest to swoista opowieść napisana w międzynarodowym języku.

 

Obecnie realizacja odbywa się na stacji DAW Samplitude studio. Kompilowanie ścieżki w trybie jedno- i wielościeżkowym na pokładzie Samplitude to szybkie  zadanie - robi się to o wiele szybciej niż w innych urządzeniach! Nie trzeba przy tym przełączać narzędzi, a funkcja płynnego przenikania ścieżek działa w trybie półautomatycznym, choć końcówki plików można też edytować manualnie. Aby przesłuchać kolejne podejścia, wystarczy przytrzymać klawisz i kliknąć na wybrany fragment - nie trzeba więcej używać funkcji ręcznego włączania Solo dla kolejnych śladów. Teraz zgrywa się krócej. Kiedyś przy dużej ilości śladów zajmowało to nieraz 38 godzin na 1 utwór.

Mastering albumu to coś znacznie więcej niż ustawienie kolejności i dopasowanie poziomów. W Samplitude znajdziemy wszystkie narzędzia niezbędne do wykonania profesjonalnej produkcji, w tym wskaźniki fazy oraz spektrum, mierniki poziomów peak/RMS z opcjami K-Systemu. Do tego wyposażono w funkcje eksportu DDP, edycji PQ, najwyższej jakości konwersji częstotliwości próbkowania i w wiele innych profesjonalnych funkcji. Możemy także wykorzystać tradycyjny zasłużony Finalizer firmy TC electronic.

W 2009 roku studio rozszerzyło swoje możliwości nagrywania o system wielokanałowy: Digital Theatre Systems (DTS) Digital Surround. Kodek DTS umożliwia zgranie miksu nagrania na format 5.1; 7,1. Pliki w formacie *.wav po odczytaniu w kinie domowym dają możliwość odsłuchania nagrania w realnym środowisku muzycznym.

Są dwa sposoby realizacji przestrzeni muzycznej:  estrada – słuchacz (tylne głośniki odtwarzają przestrzeń i siedzących tam słuchaczy) oraz słuchacz w centrum akcji muzycznej (instrumenty rozłożone tak, że słuchacz ma wrażenie, że siedzi pośrodku orkiestry).

System DTS oferuje lepszą jakość dźwięku w porównaniu z Dolby Digital dzięki wyższej prędkości przesyłu danych (maksymalnie 1,5 Mb/s; Dolby Digital – 640 kb/s), a także dzięki mniejszemu stopniowi kompresji (4:1 w stosunku do ok. 11:1 dla Dolby Digital).

Na podstawie DTS w 1999 roku powstał nowy format DTS-ES, który umożliwia rozszerzenia planu lokalizacji dźwięków do 360 stopni poprzez tylne głośniki efektowe. Jest on kompatybilny z konwencjonalnym formatem DTS.

Miks wielokanałowy nie ma porównania z miksem stereo, w którym dosłownie trzeba dosłownie upchnąć wszystko, co się dzieje w nagraniu, w dwa kanały.

Wyraź swoją opinię w komentarzach.

Załączniki:
PlikOpisRozmiar
Download this file (dts.pdf)Format PDFDTS27 kB

Aktualności

Gościmy

Odwiedza nas 5 gości

Odwiedziny

Dzisiaj7
Wszystkich92927
Powered by CoalaWeb

Zobacz również

Witryna parafii św. Anny
w Grabowie Kościerskim

Studio Muzyczne Makarioi - studio.annacsb.pl

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

Grabowo Kościerskie 2013 - 2016